Zapraszam do polubienia mojego profilu na  Facebook'u,
gdzie zawsze umieszczam więcej aktualnych zdjęć.


NA SKRÓTY (chronologicznie):
2016  –  Maj * Czerwiec * Lipiec *
2015  –  Luty * Kwiecień * Maj * Czerwiec * Lipiec * Sierpień  *
            * Październik * 
2014  –  Styczeń * Luty * Marzec * Kwiecień  * Maj * Czerwiec *
                * Lipiec * Sierpień  * Wrzesień  * Październik *  Listopad *
               
* Grudzień
2013  –  Maj * Czerwiec * Lipiec * Sierpień  * Wrzesień * Październik
            * Listopad * Grudzień
2012  –  Wrzesień * Październik * Listopad * Grudzień
2011  –  Luty * Kwiecień * Maj * Czerwiec * Lipiec
2010  –  Kwiecień * Listopad
NA SKRÓTY (tematycznie):
Baza numerów ram i silników SHL * Tabliczki znamionowe
* Harley Davidson Hummer B, 1958  * WFM M06 1955
* Kievlianin K1B * SHL 98 (3KM) 1939 #0
* SHL 98 (3KM) 1939 #1 *  SHL 98 (3KM) 1939 #2
*
SHL 98 (3KM) 1939 #3 *  
SHL 98 (3KM) repliki podzespołów
* SHL 98 (3KM) nowa rama
* SHL M02 film
*
 SHL M02 1947 #1 * SHL M02 1947 #2 * SHL U48 1948
 
* SHL M04 1951 * SHL M04 1952 * SHL M04 1952 #1
 * SHL M04 1952 #2
* SHL M04 1953 #1  *  SHL M04 1953 #2
* SHL M04 1953 #3  
* Komar 230 1961 Komar 2320 1969
* Żak MR2 1960 Żak MR2 1960 (nr 0070) * Żak MR2 1962
* Moskwa M1A 1948 * SHL M17 Gazela 1969

*  Sokół 125 *  Sokół 125 (II) *  Sokół 125 (III) * 
*
 Sokół 125 (lakier I)  * Sokół 125 (lakier II)
  * Sokół 125 (lakier III) 
 * Sokół 600 * WFM M06 1963  * WFM M06 1959  * Podkowa 98
 * Rower Miele * Rower ZZR Popularny *  Ryś Mr1 *   
*  Auto-Moto PRL "Władcy dróg i poboczy"
*  Nagroda "Książka Historyczna Roku"
*  Żaglówka Ok Dinghy

. 
Baza numerów ram i silników motocykli
Sokół 125 oraz SHL M02–M05

Po wielu miesiącach żmudnej pracy udało się zbudować bazę danych motocykli

Sokół 125 oraz
SHL od modelu M02 do M05.

Baza pozwala na przypisanie określonemu numerowi ramy odpowiedniego numeru silnika,
dzięki czemu można łatwo określić oryginalność zestawu przy braku oryginalnej tabliczki znamionowej

Odpowiada na wiele pytań dotyczących szczegółów konstrukcyjnych oraz wyposażenia poszczególnych motocykli.
Rozwiązuje "tajemniczą" zagadkę gdzie i kiedy montowano pokrywy silnika z tzw. pręgą, logo MOT, PZL, WFM.
Umożliwia precyzyjne określenie granicznych numerów ram dla poszczególnych modeli motocykli SHL 125.
Na podstawie numerów ram precyzuje liczbę egzemplarzy poszczególnych modeli motocykli SHL.
Odpowiada na pytania dotyczące kształtu, treści i wzoru tabliczki znamionowej dla danego numeru ramy.
W reszcie wyjaśnia często śmieszne teorie na temat numerów silników z X i bez X.

Baza nie będzie aktualnie nigdzie publikowana.
Ewentualne pytania na jej temat proszę kierować drogą mailową lub telefoniczną.


. .

LIPIEC 2016:

Jak wiadomo, radzieccy kombinatorzy, tzn. konstruktorzy, od zawsze próbowali coś "wynaleźć"
i zwykle różnymi sposobami im się to udawało. Jako, że przed wojną motocykle z silnikami o pojemności do 100 ccm
cieszyły się wszędzie, z różnych względów, dużą popularnością, to dlaczego by nie wynaleźć w ZSRR
takiego właśnie jednośladu? Doskonała ku temu okazja nadarzyła się już w 1945 roku gdy Rosjanie wpadli na to,
by wynaleźć, tzn. wywieźć, niemieckiego Wanderera 1sp z silnikiem Sachsa.

Tak też, niewielkim wysiłkiem intelektualnym powstała wschodnia wersja tego jakże popularnego
i sprawdzonego na zachodzie jednośladu. Podobno powstało ich około 10 tys. sztuk.
Widać "wynalezione" w podobnych okolicznościach 125-tki oraz większe boxery
lepiej sprawdzały się w surowych radzieckich okolicznościach przyrody i mały Kievlianin nie miał racji bytu.

Prezentowany egzemplarz został odrestaurowany z dość dobrej bazy, jednak grubość blach
na poziomie dzisiejszych puszek do piwa nastręczyła sporo problemów z załataniem karoserii.
Przy okazji piaskowania ukazały się także spawy o legendarnej więc sowieckiej jakości i niepowtarzalnym wyglądzie ;)
Cały silnik z pewnością wykonany został na wschodzie, gdyż jest znacząco mniej subtelny niż silniki Sachsa.
Niemniej jednak wspomniani wcześniej "konstruktorzy" nie wysilili się żeby "wynaleźć" wszystkie jego wnętrzności.
Niektóre z nich do dziś w wielu miejscach noszą oznaczenia F&S. Dla niewtajemniczonych warto zaznaczyć, że Fichtel & Sachs
to raczej nie nazwiska radzieckich konstruktorów ;)

Po więcej zdjęć zapraszam na Facebook'a

Kievlianin K1B

Kievlianin K1B

Kievlianin K1B

Kievlianin K1B

. .

CZERWIEC 2016:

Z pustego i Salomon nie naleje. Nie rozumieją tego za bardzo ci, którzy chcieliby mieć SHL 98 zaraz, a najlepiej teraz.
Zawsze wychodziłem z założenia, że jak się nie ma co się lubi to... trzeba sobie to zrobić.

Tak zatem powstała zupełnie nowa rama do SHL 98. Naturalnie wszystkie wymiary zgodne z oryginałem
jako, że mam na czym się wzorować. Reszta to już "drobiazg" ;)


Po więcej zdjęć zapraszam na
 Facebook'a

WFM M06 1959

WFM M06 1959

WFM M06 1959

WFM M06 1959

WFM M06 1959

. .

MAJ 2016:

Kolejny motocykl ukończony. Tym razem jest to SHL 125 z 1953 roku, popularnie zwany M04.
Warto bowiem zauważyć, że oznaczenie M04 pojawiło się na tabliczkach znamionowych dopiero w 1954 roku –
w ostatnich egzemplarzach tego modelu, gdzie główka ramy była spawana, a tabliczka montowana na dwa nity.
Także skromna dokumentacja tego motocykla określa go zawsze jako model "125".
Wspominałem o tym już chyba wcześniej, ale warto zapamiętać ;)


Po więcej zdjęć zapraszam na
 Facebook'a

WFM M06 1959

WFM M06 1959

WFM M06 1959

. .

PAŹDZIERNIK 2015:

Jedyny publikowany do niedawna przez Katarzynę Kuligowską wykaz zachowanych egzemplarzy SHL 98
wykazywał 57 sztuk. Biorąc pod uwagę błąd, niekoniecznie statystyczny, należy przyjąć,
że zachowało się ich w rzeczywistości około 100 sztuk.

Nieskromnie przyznam, że przez moje ręce przeszło już zatem ponad 10% wszystkich SHL "Villiersów" ;)
W prezentowanej tu galerii kolejny egzemplarz z numerem ramy poniżej 1000,
czyli wyposażony jeszcze w angielski osprzęt, inną od późniejszych egzemplarzy ramę oraz bagażnik.
W tym momencie ukończyłem lakierowanie, ale wcześniej wykonałem remont całego nadwozia i silnika.


Po więcej zdjęć zapraszam na
 Facebook'a

WFM M06 1959

WFM M06 1959

WFM M06 1959

. .

SIERPIEŃ 2015:

Pracując ostatnio nad pasowaniem i lakierowaniem Rysia szybko zrozumiałem
dlaczego ten uroczy, bądź co bądź, motorower był tak drogi i dość szybko zaprzestano jego produkcji.
Otóż skomplikowane nadwozie (np. błotnik przedni składał się z 5 zgrzanych ze sobą wytłaczanych elementów)
tak skutecznie uprzykrzyło życie producentom (mi z resztą teraz także), że uproszczono oblachowanie
i zrobiono tańszego Żaka.

A może już starość mnie bierze i wyolbrzymiam temat? Wszak Jawa ze swoimi "wytłoczkami" też ostatnio
dała mi mocno w kość. Niemniej jednak efekt super, przynajmniej moim zdaniem ;)


Po więcej zdjęć zapraszam na
 Facebook'a

WFM M06 1959

WFM M06 1959

WFM M06 1959

WFM M06 1959

. .

LIPIEC 2015:

Kolejna WFM M06, tym razem z 1959 roku, wyjechała z warsztatu.
Kilka elementów zostało zrobionych na wyraźne życzenie właściciela
i choć nie do końca z tym się zgadzam to cóż – klient nasz pan ;)


Po więcej zdjęć zapraszam na
 Facebook'a

WFM M06 1959

WFM M06 1959

WFM M06 1959

WFM M06 1959

. 

CZERWIEC 2015:

20 czerwca strona www.odbudowamotocykli.pl została przeniesiona na nowy serwer.
Nie powinno to wiązać się z żadnymi utrudnieniami poza tym, że zdjęcia wyszukiwane przez Google
będą kierowane jeszcze na starą NIEAKTUALIZOWANĄ od dziś wersję strony.

Adres strony nie zmienił się, więc zapraszam do regularnego odwiedzania ;)




Czy ktoś kiedyś zastanawiał się nad fizycznymi różnicami gabarytów przedwojennego Sokoła 600
i powojennego Sokoła 125?

Miałem ostatnio po raz kolejny (patrz Październik 2013) przyjemność pracować nad podzespołami tego zacnego,
mam na myśli przedwojennego, polskiego motocykla.

Wielkość cylindra o pojemności 600 ccm robi wrażenie szczególnie w zestawieniu z małym cylinderkiem 125 ccm.
Myślę, że różnicę wielkości można też spokojnie odnieść do różnicy jakości produktów przed- i powojennych.


Po więcej zdjęć zapraszam na
 Facebook'a

Sokół 600 vs Sokół 125

Sokół 600 vs Sokół 125

Sokół 600 vs Sokół 125


.
Zarażony starym rowerem Miele prezentowanym w majowym wpisie zdecydowałem się
znaleźć coś podobnego dla siebie.

Jako, że polska produkcja ma u mnie większe "poważanie" to zdecydowałem się na polski rower.
Udało mi się znaleźć rower ZZR popularny (prawdopodobnie z 1962 roku - taka sygnatura jest
na fabrycznych oponach) w stanie praktycznie nowym ;).
Rower ma kilka drobnych odprysków farby, ale zdecydowanie wynikają one
z przechowywania niż użytkowania. Wszelkie elementy eksploatacyjne są w stanie idealnym,
co wskazuje na to, że nie był użytkowany.

Popularny fabrycznie był bardzo "popularny" , tzn. nie wyposażono go w nic zbędnego.
Do ekstrawagandzkiego wyposażenia należały tylko dzwonek i tylny odblask.
Jako, że w końcu mam czym jeździć z dziećmi na przejażdżki to doposażyłem go w kilka dodatków z epoki,
tzn. kompletne oświetlenie HCP (Hipolit Cegielski Poznań), bagażnik ZZR oraz podstawka centralna.

Wrażenia z jazdy bezcenne ;)


Po więcej zdjęć zapraszam na
 Facebook'a

ZZR Polularny

ZZR Polularny

ZZR Polularny

ZZR Polularny ZZR Polularny

. .

MAJ 2015:

Żeby nie było nudno staram się co jakiś czas rozerwać robiąc coś innego niż tylko motocykle.
Tym razem czymś innym jest rower Miele. Trafił do mnie w miarę kompletny ale do gruntownego remontu.

Od samego początku miał powstać z niego rower do codziennej jazdy stąd sporo nowych podzespołów.
Niemniej jednak oldschool'owy klimat został zachowany a smaczku dodają ręcznie malowane złote szparunki
i oryginalne przednie oświetlenie Bosch'a. Rower po renowacji wręcz płynie lecz nie zrozumie tego nikt,
kto nigdy nie doświadczył jazdy na porządnym niemieckim fahhrad'zie ;)


Po więcej zdjęć zapraszam na
 Facebook'a

Miele

Miele

SHL M06 1955

SHL M06 1955

SHL M06 1955

No a tak było przed remontem...

Miele

. .

KWIECIEŃ 2015:

A oto bardzo poszukiwany rarytas wśród WFM-ek – M06 z pierwszego roku produkcji, czyli 1955.
Motocykl odrestaurowany został z egzemplarza zachowanego w całości.

Niestety często zdarzają się egzemplarze przerabiane z późniejszych. Nie wystarczy jednak
wymienić puszki narzędziowej, lampy i przedniego zawieszenia.
Jest jeszcze cała masa istotnych różnic, nie koniecznie małych np. rama spawana jest z profili
o zupełnie innym przekroju niż te, których stosowano od 1956 roku.


Po więcej zdjęć zapraszam na
 Facebook'a

SHL M06 1955

SHL M06 1955

SHL M06 1955

SHL M06 1955

SHL M06 1955

SHL M06 1955

SHL M06 1955

. .

LUTY 2015:

Chyba spokojnie można powiedzieć, że każdy kiedyś słyszał o tym jak to
na podstawie DKW RT 125 zbudowano Sokoła 125 i Moskwę M1A. Prawie każdy słyszał też o tym,
że na tej samej bazie zrobiono BSA Bantam, Yamahaę YA-1 oraz Harleya Davidsona.
O ile Sokoła i Moskwę większość widziała to pozostałych już raczej nie.

No i oto niebywała okazja, żeby zobaczyć mega rzadkość w Europie (nie mówiąc już o Polsce),
czyli Harleya Davidsona Hummer B z 1958 roku. Chyba mogę zaryzykować stwierdzenie,
że jest to jedyny egzemplarz w Polsce (gdybym się mylił to proszę mnie poprawić),
którego stałem się dumnym posiadaczem. Jest to bardzo ciekawy motocykl,
który nigdy nie był remontowany. Znalezienie podobnego w takim stanie nawet w USA nie jest proste.
Oryginalny przebieg to tylko 770 mil. Motocykl przez kilkadziesiąt lat stał na wystawie
i cieszył oko poprzedniego właściciela. Co ciekawe - po przeczyszczeniu zawieszonego zaworka iglicowego
motocykl odpalił. Już wkrótce film z pierwszej po tylu latach jazdy.

A zatem cytując klasyka "Harley mój, to jest to - kocham go"

Po więcej zdjęć zapraszam na Facebook'a


Harley Davidson Hummer B, 1958

Harley Davidson Hummer B, 1958

Harley Davidson Hummer B, 1958  Harley Davidson Hummer B, 1958

. .

GRUDZIEŃ 2014:

Kolejny (wiem, wiem – to już trochę nudne) Sokół 125 z początku produkcji.
Z ciekawszych elementów warto zwrócić uwagę na osprzęt kierownicy. W przeciwieństwie do późniejszych
egzemplarzy, ten wyposażono w odlewane uchwyty klamek zintegrowane z przełącznikiem świateł i wygaszaczem.


Sokół 125

Nie każdy stawia w Święta choinkę w domu ;)


Sokół 125

Sokół 125

Sokół 125

. .

LISTOPAD 2014:

Polecam fenomenalny film z linii montażowej pierwszych polskich powojennych motocykli SHL M02.
Nakręcony został w 1948 roku w Państwowych Zakładach Samochodowych nr 2 w Warszawie
podczas montażu ok. 100 sztuk z 203 łącznie wyprodukowanych. Pozostałe egzemplarze
zmontowano już w reaktywowanej Suchedniowskiej Hucie Ludwików w Kielcach.

Do dziś zachowały się dwa 100% kompletne motocykle oraz 2-3 z mniejszymi lub większymi brakami.
Miałem przyjemność uczestniczyć w remoncie SHL M02 nr ramy 10138 – wykonałem kompletne lakierowanie.
Ponadto reanimowałem ramę motocykla z numerem 10076. Kompletuję także swój egzemplarz
i już wkrótce będę mógł pochwalić się kolejną uratowaną M02-ką.

SHL M04 1952

. .

PAŹDZIERNIK 2014:

Przedstawiony na poniższych zdjęciach egzemplarz SHL M04 z 1952 r. nie jest ani fabryczną, ani prototypową,
ani świeżo
odnalezioną i nieznaną dotąd towarową wersją tego lekkiego motocykla.
Potrzeby poprzedniego, a tym samym pierwszego użytkownika tej M04-ki sprawiły, że przerobił on ją
na dostawczego trójkołowca. Sposób wykonania i zastosowane rozwiązania dalece odbiegają
od widywanych często efektów pracy fanów szlifierki i spawarki.
W motocyklu zastosowano napęd na jedno (lewe) tylne koło dzięki czemu nie był konieczny mechanizm
różnicowy. Jednocześnie dobrze dobrane przełożenie napędu pozwala na swobodną jazdę. Za naciąg
łańcucha odpowiada dodatkowy napinacz rolkowy oraz regulowane położenie poprzecznego wału napędowego.
Hamulec nożny, dzięki zmyślnym dźwigniom, działa na obydwa tylne koła.
Ciekawostką jest fakt, że aby powrócić do oryginalnej wersji motocykla wystarczy 
odciąć tylną konstrukcję
przyspawaną w kilku miejscach do ramy oraz zamontować tylny błotnik z bagażnikiem.
Rama bowiem nie nosi śladów żadnych istotnych ingerencji! Ponadto na motocyklu znajduje się fabryczny lakier.
Pomimo interesującej konstrukcji motocykl ten będzie w przyszłym roku przywracany do wersji jednośladowej.

SHL M04 1952

SHL M04 1952

. .

WRZESIEŃ 2014:

Wyzwaniem dla restauratora motocykli jest wszystko co nie jest motocyklem ;)
Tak też było z jednoosobową sportową żaglówką klasy Ok Dinghy, która po kilkudziesięciu latach eksploatacji
nadawała się albo na złom albo do gruntownego remontu. Właściciel zdecydował się na remont
i kilka umilających życie modyfikacji. Tym sposobem brzydkie kaczątko zmieniło się w...
Albo sami oceńcie czy coś się zmieniło.
 


Przed remontem:

Ok Dinghy

Ok Dinghy

Ok Dinghy

Po remoncie:

Ok Dinghy

Ok Dinghy

. .

SIERPIEŃ 2014:

Jeden z pierwszych Sokołów 125 – z numerem nadwozia poniżej 0250.
Charakterystyczne dla tak wczesnej wersji są przede wszystkim przednie mocowanie zbiornika paliwa
oraz górna poprzeczka trapezu – pozostałość po niemieckiej koncepcji gumowej amortyzacji zawieszenia
w DKW RT 125. W późniejszych modelach w tym miejscu zastosowano gwintowane tulejki
do wkręcenia dolnych śrub wsporników reflektora.
Oczywiście motocykl posiada wiele innych cech rózniących go od egzemplarzy z drugiej połowy produkcji,
czyli z numerami ram powyżej 1000.

Sokół 125 - lakierowanie

Sokół 125 - lakierowanie

.
Gruntowana renowacja SHL M04 z 1952 roku. Jest to egzemplarz który powstał już w WFM po przeniesieniu
produkcji SHL-ek z Kielc do Warszawy, jednak nadwozie zmontowano jeszcze z kieleckich części.
Świadczy o tym wysoki numer ramy (ok. 30000) oraz niski numer silnika z prefiksem "W".
Ponadto na kieleckiej tabliczce znamionowej zeszlifowano fabrycznie nazwę Suchedniowska Huta Ludwików
i nabito oznaczenie WFM. Niedługo później warszawska fabryka doczekała się już własnych tabliczek, gdzie
wspomniana modyfikacja nie była już potrzebna.  Zbiegło się to z rozpoczęciem numeracji ram warszawskich
od numeru 1. Dla odróżnienia od ram kieleckich, tak jak w numeracji silników, zastosowano prefiks "W".

Motocykl przed remontem był kompletny jednak bardzo "zmęczony" i wymagał wielu napraw blacharskich.

SHL M04 1952

SHL M04 1952

SHL M04 1952

SHL M04 1952

. .

LIPIEC 2014:

Po długiej pracy udało się skończyć renowację SHL 98.
Motocykl pochodzi 
z początku 1939 roku czyli z pierwszej połowy produkcji.
Egzemplarz cechuje bardzo wysoki stopień oryginalności.
Wyposażony jest jeszcze w angielski osprzęt elektryczny – przełącznik na kierownicy oraz lampy
przód i tył firmy Lucas. Charakterystyczną cechą ówczesnego oświetlenia była możliwość wyłączenia
przedniej lampy przy włączonym świetle tylnym – rozwiązanie dokładnie odwrotne do dzisiejszych przepisów
dotyczących świateł dziennych ;)
 



SHL 98 Villiers 3KM 1939

SHL 98 Villiers 3KM 1939

SHL 98 Villiers 3KM 1939

.

CZERWIEC 2014:

Małe, a cieszy ;)

Automobilista

. .

MAJ 2014:

Podkowa 98 - lakierowanie chromowanego zbiornika wymaga dużej uwagi i precyzji,
ponieważ nie ma tu szans na ewentuane poprawki. Poza zbiornikiem zostaje jeszcze... 50 elementów.

Podkowa 98 - lakierowanie

Podkowa 98 - lakierowanie

. Sokół 125 – modelki na zdjęciach z motocyklami nie muszą być wcale roznegliżowane ;)

Sokół 125 - renowacja

Sokół 125 - renowacja

Sokół 125 - renowacja

 .
KWIECIEŃ 2014:


Łatwiej wiosną zobaczyć lecącego bociana niż oryginalnego Sokoła.
Tym bardziej warto przyjrzeć się poniższym zdjęciom.

 Sokół 125 - lakierowanie

 Sokół 125 - lakierowanie

 Sokół 125 - lakierowanie

 Sokół 125 - lakierowanie


MARZEC 2014:


Zima, choć tegoroczna nie najgorsza, to dobra pora, żeby zrobić coś w cieplejszych warunkach.
Poświęciłem zatem trochę czasu, żeby odtworzyć braki w uszkodzonym zębem czasu
oryginalnym folderze reklamowym SHL 98 (3KM) z 1939 roku.

 SHL 98 - folder reklamowy 1939 rok

Zimą remont przeszło m.in. kilka silników S01

 Silnik S01 remont


LUTY 2014:


Sakwy narzędziowe do Komara 230-232 wykonane ręcznie, zgodnie z oryginalnymi wykrojami.
Kolor sakw uzależniony jest od indywidualnych potrzeb.
Oryginalnie występowały one w kilku kolorach, jednak najpopularniejszy był szary.

 Komar 230-232 sakwy, narzędziówki

 Komar 230-232 sakwy, narzędziówki

 Komar 230-232 sakwy, narzędziówki

 Komar 230-232 sakwy, narzędziówki

.

STYCZEŃ 2014:


Repliki podzespołów do SHL 98 (3KM) –
bagażnik do wczesnej wersji, osłona łańcucha, tablica rejestracyjna, dekiel
z wkładem filtra powietrza AMAL:
 
SHL 98 (3KM) - repliki części

SHL 98 (3KM) – szczękotrzymacze hamulca przedniego i tylnego.

SHL 98 (3KM) - repliki części

SHL 98 (3KM) – pręt podnóżka z tulejami dystansowymi i pedałem hamulca.


SHL 98 (3KM) - repliki części

SHL 98 (3KM) – podstawka centralna.

SHL 98 3KM 1939 rok podstawka centralna

SHL 98 (3KM) – kierownica


SHL 98 3KM 1939 rok kierownica

SHL 98 (3KM) – mocowanie silnika.

SHL 98 (3KM) - repliki części

. .

GRUDZIEŃ 2013:


Sokół 125 po kompleksowej renowacji.

 
Sokół 125 - renowacja

Sokół 125 - zbiornik

. .

LISTOPAD 2013:


Lakierowanie WFM M06.

 
WFM M06 z 1963 roku - lakierowanie

WFM M06 z 1963 roku - lakierowanie

. Lakierowanie Sokoła 125
 
Sokół 125 - lakierowanie

Sokół 125 - trapez

. .

PAŹDZIERNIK 2013:


Rama Sokoła 600 wymagała prostowania i uzupełnienia kilku brakujących elementów.
Dla chętnych zagadka: znajdź różnice na poniższych zdjęciach ;)

 Sokół 600 - rama przed remontem

 Sokół 600 - rama po remoncie

Co m.in. zostało zrobione:

 Sokół 600 - mocowania silnika

 Sokół 600 - główka ramy

. Do kolekcji dołączył kolejny Żak MR2 z 1960 roku,
tym razem oryginał w wersji
"ubogiej" od pierwszego właściciela.,

 Żak MR2 1960 rok


. oraz rarytas w postaci Żaka MR2 z 1960 roku z numerem ramy 0070. ,

 Żak MR2 1960 rok, nr ramy 0070

. .

WRZESIEŃ 2013:


Warszawski Mototarg – 14-15 września 2013.

 Mototarg 13-15.09.2013 r.


Kolejna SHL M04, tym razem z 1951 roku, została polakierowna.

 SHL M04 1951 rok

W zaciszu pracowni powstała wykonana ręcznie tapicerka siedzenia kierowcy do SHL M02.
Warto zwrócić uwagę na rodzaj nitów oraz grubości skór
odtworzone zgodnie z oryginałem:

 SHL M02 siedzenie

SHL M02 siedzenie
. .

SIERPIEŃ 2013:


Naprawa ramy i całego nadwozia SHL 98 (3KM) z 1939 roku, nr ramy 819.
Ciekawostką jest, że rama przyjechała do Polski zza wschodniej granicy.
Być może jest to jeden z około 50 egzempalrzy SHL 98 (3KM), na którym we wrześniu 1939 r.
pracownicy "Ludwikowa" ewakuowali się do Lwowa.

SHL 98 przed naprawą:

 SHL 98 3KM 1939 rok nr 819

SHL 98 – odtworzenie mocowania silnika z oryginalnych resztek:

SHL 98 3KM 1939 rok sanki silnika

Kilka elementów do SHL 98 wymagało dorobienia od "zera":

SHL 98 3KM 1939 rok podstawka centralna

SHL 98 3KM 1939 rok kierownica

SHL 98 po naprawach i pasowaniu elementów nadwozia:

SHL 98 3KM 1939 rok nr 819
. . 

LIPIEC 2013:

Lakierownie unikatowego motocykla SHL M02 z 1947 roku, nr 10138.
Do dnia dzisiejszego zachowało zaledwie kilka egzemplarzy tego modelu,
z czego kompletne są najprawdopodobniej tylko 2-3 sztuki.

 SHL M02 1947 rok

 SHL M02 1947 rok

. Naprawa ramy kolejnego egzemplarza SHL M02 z 1947 roku, nr 10076

 SHL M02 1947 rok, rama 10076

 SHL M02 1947 rok, rama 10076

Bardzo rzadki widok – obok siebie dwie oryginalne ramy SHL M02 z 1947 roku, nr 10076 oraz 10138.

 SHL M02 1947 rok, rama 10076, rama 10138

. W lipcu z warsztatu wyjachała ponadto kolejna całkowicie odrestaurowana
SHL M04 z 1953 roku.

 SHL M04 1953 roku
.
.

CZERWIEC 2013:

Zapomniane i pogardzane dotychczas motorowery wracają do łask.
Na "stół operacyjny" Odbudowy Motocykli trafił Komar 2320 z 1969 roku.
Pacjent jest w stanie słabym, alo dobrze rokującym ;)

 Komar 2320 1969 rok

. ... oraz Komar 230 z 1961 roku

 Komar 230 1961 rok

. ... oraz Żak MR2 z 1962 roku

 Żak MR2 1962 rok
.
.
MAJ 2013:

Z czystym sumieniem mogę stwierdzić, że specjalizuję się w SHL M04 z 1953 roku.
Otóż kolejny egzemplarz przeszedł kompletny remont w moim warsztacie i wrócił do właściciela.
  
czystym 
SHL M04 1953
.
.

GRUDZIEŃ 2012:

Najnowszy motocykl na warsztatowym stole to Moskwa M1A z 1948 roku. 
Motocykl zachowany jest w oryginalnym stanie (poza lakierem).
Najprawdopodobniej zostanie przywrócony do sprawności, ale bez ingerencji w wygląd.
 
Moskwa M1A 1948 rok

<<<  Galeria Moskwa M1A  >>>
.
.  

LISTOPAD 2012:

W warsztacie pojawiła się Gazela, czyli SHL M17 z 1969 roku.
Motocykl w całości oryginalny, łącznie z lakierem i oponami, na których opuścił kielecką wytwórnię.
Po niewielkich poprawkach i zamienie selenowego prostownika na współczesny mostek Gretza
motocykl jest w pełni sprawny.

SHL M17 Gazela 1969 rok

<<<  Galeria SHL Gazela  >>>
.

PAŹDZIERNIK 2012:

Trwa składanie dwóch SHL M04. Praca na szczęście "czysta",
ponieważ wszystko jest już gotowe do montażu.
. .

WRZESIEŃ 2012:

Trwają prace nad SHL 98. Jest to dość wymagający motocykl ze względu na niepowtarzalne
i niezamienne z innymi modelami detale. Wiele części wymaga dorobienia lub znalezienia.
Szczęśliwie wszystko jest na dobrej drodze do całkowitego skompletowania motocykla.

SHL 98 1939 rok
. .

LIPIEC 2011:

Tabliczki znamionowe do SHL 125 U48, 125, M04, M05, Junak M10 i M07 – wszystkie typy i modele,
absolutna nowość nie do zdobycia w innych źródłach ;)

Całkowicie zgodne z oryginałem – ten sam materiał, ta sama technika wykonania,
te same numeratory (tylko SHL, 
wykonane na zamówienie).
 
Tabliczki po nabiciu numerów są nie do odróżnienia względem oryginału
w przeciwieństwie do aluminiowych replik tabliczek.


Tabliczki można kupić na moich aukcjach na Allegro lub oczywiście poza aukcją
jeśli akurat nie jest wystawiona ;)


SHL 125 M04 Kielce

SHL 125 M04 Warszawa

Junak M10

Junak M07

SHL M04 1954

SHL M05 1954 z numerami SHL 125 M04 Kielce z numerami

SHL M04 1952 SHL M04 1952
. .
.

MAJ/CZERWIEC 2011:

Kompleksowa naprawa blacharska i lakierowanie motocykla SHL M04 z 1952 r.
Motocykl był w kiepskim stanie wyjściowym. Wiele elementów wymagało naprawy, spawania,
wymiany skorodowanych fragmentów i ponownego pasowania.
Szparunki na motocyklu zostały namalowane, a wszystkie elementy pokryte lakierem bezbarwnym.
.

SHL M04 1952
.


KWIECIEŃ 2011:

Kolejna SHL-ka stanęłą w kolejce do renowacji. Jest to SHL 98 z 1939 roku z numerem ramy
z pierwszej połowy całej serii. Motocykl jest po wielu ulepszeniach poprzedniego właściciela,
ale mimo to zachował wysoki stopień oryginalności. Niemal wszystkie brakujące części
zostały już skompletowane.

SHL 98 1939 rok
. .
LUTY 2011:

Do warsztatu trafiły trzy egzemplarze SHL M04, z czego najciekawszy to SHL 125 U48 z 1948 roku
o numerze ramy wskazującym, że jest to 333. wyprodukowany egzemplarz tego motocykla.

SHL 125 U48
 . .

LISTOPAD 2010:


Książka Historyczna Roku 2010

W wyniku głosowania Czytelników książka
mojego autorstwa
"Auto-Moto PRL. Władcy dróg i poboczy"
otrzymała nagrodę
Książka Historyczna Roku 2010 r.
w III edycji konkursiu o tej samej nazwie, organizowanym corocznie przez:

 • Instytut Pamięci Narodowej
Telewizję Polską
Polskie Radio
Serdecznie dziękuję wszystkim głosującym ;)

Strona internetowa konkursu: www.ksiazkahistorycznaroku.pl


IPN - Adam Zakrzewski



IPN - Adam Zakrzewski



Laureaci konkursu: Oleg Zakirov, Sławomir Cenckiewicz, Adam Zakrzewski i Mieczysław Nurek
(fot. IPN)





Na pierwszym planie: prof. Wojciech Roszkowski, p.o. Prezesa IPN dr Franciszek Gryciuk.
Na drugim planie: Adam Zakrzewski z żoną Karoliną
(fot. IPN)

IPN - Adam Zakrzewski

.
.

KWIECIEŃ 2010:


Na ostatnim (18-18 kwietnia 2010 r.)
Warszawskim Bazarze Motocyklowym
na stoisku numer 115A.

można było zakupić książkę mojego autorstwa
"Auto-Moto PRL. Władcy dróg i poboczy"
 – rekomendowaną przez Patryka Mikiciuka.

Liczba sprzedanych egzemplarzy przekroczyła moje oczekiwania,
za co serdecznie dziękuję kupującym ;)

Oczywiście mile widziane są wszelkie uwagi i sugestie dotyczące treści książki.
Ewentulane uwagi proszę kierować na adres podany w zakładce KONTAKT




Copyright by ODBUDOWA MOTOCYKLI MOTOKOLEKCJA®
2010
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

SŁOWA KLUCZOWE: ODBUDOWA MOTOCYKLI, RENOWACJA MOTOCYKLI, ZABYTKOWE MOTOCYKLE, JEDNOŚLADY, WWW.ODBUDOWAMOTOCYKLI.PL,
M OTOTARG, MOTOBAZAR, MOTOWETERANBAZAR, CZĘŚCI MOTOCYKLOWE, MOTOCYKLE ZABYTKOWE,  MOTOCYKLE KLASYCZNE,  ODBUDOWAMOTOCYKLI@INTERIA.PL, MOTOKOLEKCJA